Železniční zastávka Úvaly patří mezi jedny z nejvíce vytížené železniční zastávky na trati Kolín – Praha. Proto již při rekonstrukce koridoru v letech 2015 – 2017 město Úvaly intenzivně spolupracovalo s tehdejší Správou železniční dopravní cesty na tom, aby bylo opraveno úvalské nádraží, aby se opravila ulice Jiráskova, chodníky a aby vzniklo zázemí pro cyklisty.
Bylo však jasné, že to, co tehdy znamenalo pro Úvaly doslova civilizační skok, nebude dlouhodobě stačit pro rozvíjející se město a jeho okolí.
Město Úvaly proto vyzvalo 5 renomovaných architektonických studií, aby předložila své představy o budoucí moderní podobě terminálu v Úvalech. Jednalo se o tato studia:
Porota
- nezávislý člen – obecní architektka obce Dolní Břežany Anna Šlapetová, předsedkyně poroty
- nezávislý člen – městský architekt Úval pan David Kraus
- nezávislý člen – architekt Adam Fröhlich
- závislý člen – vedoucí odboru veřejné mobility Středočeského kraje Petr Matura
- závislý člen – starosta města Petr Borecký.
Zadání a soutěžní podmínky
Základem projektu je komplexní řešení dopravního terminálu Úvaly, tedy ideální propojení stávajícího vlakového a nově navrhovaného autobusového terminálu, které budou doplněny o parkovací plochy typu K+R, P+R, parkování kol, jednostopých vozidel, veřejné prostranství a komerční objekty.
Celkové řešení by mělo odpovídat tomuto pořadí preferencí funkcí: pěší doprava, VHD, cyklodoprava, jednostopá vozidla, individuální automobilová doprava.
Podrobný program zadání
Soutěžní podmínky – komplexní řešení dopravního terminálu Úvaly
Rozvržení výstupního panelu A1
Výřez z katastrální mapy + vyznačené řešené území a dílčí plochy
Výsledky
S výjimkou ateliéru Prokš, Přikryl architekti, který se omluvil, předložila své návrhy všechna ostatní vyzvaná studia. Porota konstatovala, že všechny předložené návrhy byly vysoce hodnotné a nápadité. Realizace každého jednoho z nich by značně zatraktivnila danou lokalitu a plnila by městotvornou funkci. Z tohoto pohledu byla role poroty velmi těžká.
Porota předložené návrhy hodnotila dle několika kritérií:
- urbanistický a architektonický přínos pro město
- originalita
- realizovatelnost
- nákladovost
Porota nakonec udělila první místo návrhu studia OV-Architekti, zároveň konstatovala, že i zbývající tři návrhy jsou natolik kvalitní a jejich odstup od vítězného návrhu je tak minimální, že pokud se vedení města rozhodne vybrat kterýkoli z předložených návrhů, bude se jednat o dobré rozhodnutí.
Zápis z jednání poroty
bude doplněn
Odhadované náklady na realizaci terminálu jsou okolo 50 milionů Kč.
Prezentace návrhů
OV-A, vítězný návrh
uvaly_panel_A1 uvaly_portfolio_A3 a_technická_zprava b_ekonomie_navrhu |
||
Projektil architekti
Úvaly přednádraží_plachta A1 Úvaly přednádraží_plachta A1.1 Úvaly přednádraží_textová část Úvaly přednádraží_grafická část |
Ateliér Tvar
Stodolova TERMINAL UVALY plakat A1 Stodolova TERMINAL UVALY portfolio A3 |
A90
Uvaly terminal panel A1 Uvaly terminal pare A3 – final |